Drivhuset er et uteromsmøbel og resultatet av et samarbeid med faglærere og elever i valgfaget design og redesign på Sofienberg skole. Mål for prosjektet var elevmedvirkning, praktisk erfaring og mestring, kunnskap om og samarbeid med profesjonelle arkitekter, håndverkere og designere. Elevene fikk i oppgave å definere en problemstilling ut fra sine egne behov og skolehverdag. Gjennom ulike faser fra idéutvikling og workshops til selve byggedagene fikk elevene erfare hvordan man arbeider med gjennomføringen av et større prosjekt. Elevene jobbet blant annet med arkitektkontoret Snøhetta, Lala Tøyen og designkontoret Byggstudio.
Drivhuset
Offentlig rom, elevmedvirkning
2016
"Dette har vært et helt fantastisk og annerledes prosjekt. På få dager har jeg lært så mye nytt. Jeg følte etterhvert at "dette kan jeg" og verksmesterne ga deg frihet til å vise at du kunne ting. Prosjektet ga en annen type mestringsfølelse enn det du vanligvis får på skolen. Det ga et avbrekk fra en ellers ganske teoretisk hverdag. Det var deilig å få jobbe med noe i tre hele dager der du ikke tenkte på noe annet. Det ga en stor frihet og jeg tenkte på hva jeg kunne gjøre konstant, også utenom skoletiden" – Selma Johansson, elev
"Det føltes som at verksmesterne tok oss på alvor og hadde tro på at vi kunne gjøre ting selv" – Elina Berg, elev
"Det er motiverende å få kombinere ulike fag å se hvordan man jobber som arkitekt og snekker. Drivhuset er blitt et nytt samlingssted som alle bruker. For eksempel brukes det av skatere etter skoletid" – Nora Granhaug, elev
"Jeg er imponert over at jeg sitter igjen med kunnskap om og kan bruke ulike verktøy" – Sohaila El M´Kaddem, elev